Annex 4: Criteris per a l'elaboració i presentació de la programació didàctica
La programació didàctica s'ha de fer d'acord amb la normativa vigent sobre ordenació curricular i organització, i d'acord amb les instruccions dictades per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca per al curs 2019-2020.
En aquesta programació, a més de l'índex, que no ha d'excedir d'un full, s'hi han d'incloure un mínim de dotze unitats didàctiques. També pot incloure annexos.
Tot el contingut de la programació didàctica ha de tenir una extensió màxima de 60 pàgines (annexos inclosos), en format DIN-A4. No és computable la portada, en què s'han de consignar: núm. de DNI, nom i llinatges de l'aspirant i el cos i l'especialitat a la qual s'opta. Tot el contingut de la programació s'ha de presentar amb interlineat d'1,5, lletra tipus Times New Roman o Times, de 12 punts de grandària sense comprimir. Aquest format i tipus de lletra s'exigeix a tota la programació, excepte en els títols, números de pàgina i portada. Si s'hi inclouen taules o gràfics, l'interlineat pot ser simple i la lletra, Times New Roman o Times, com a mínim de 10 punts sense comprimir en la respectiva taula o gràfic. No podrà contenir hipervincles.
La programació elaborada per l'aspirant es lliurarà al tribunal telemàticament a través de l'aplicació informàtica d'oposicions. Aquesta s'ha d'efectuar en un únic document amb format PDF que no superi els 15 MB. En el cas que es presenti més d'una programació serà vàlida i es tendrà en compte únicament l'última presentada dins termini.
En el cas que l'aspirant, en l'elaboració de la programació didàctica, no s'ajusti a les especificacions indicades en el paràgraf anterior es procedirà a minorar fins a un punt la valoració global de la segona prova.
La programació didàctica ha de fer referència al currículum vigent a les Illes Balears d'una àrea, assignatura, matèria, mòdul o àmbit corresponent a l'especialitat per la qual es participa. Ha de correspondre a un curs escolar de qualsevol de les etapes atribuïdes a l'especialitat i situar-se en un curs determinat, excepte en l'especialitat d'educació infantil, en què no cal referir-se a un curs acadèmic complet. S'han de tenir en compte els aspectes concrets de cada cos.
Cos de professors d'ensenyament secundari
En el cas dels aspirants a l'ingrés en el cos de professors d'ensenyament secundari, la programació es pot referir a l'etapa d'educació secundària obligatòria, al batxillerat, als cicles formatius de formació professional, als ensenyaments esportius o als ensenyaments formals en l'educació de persones adultes en què s'imparteixi docència des de l'especialitat a la qual s'opta.
En el cas de programacions referides a la formació professional o als ensenyaments esportius, la programació didàctica ha de referir-se a un dels mòduls dels cicles formatius en el qual tengui atribució de competència docent l'especialitat a la qual s'opta en la família professional corresponent. No es pot realitzar la programació d'un mòdul de formació en centres de treball. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; els resultats d'aprenentatge; les competències professionals, personals i socials; els continguts; la metodologia; els criteris d'avaluació; els recursos materials, i les mesures per a l'atenció a la diversitat.
En l'especialitat d'orientació educativa, la programació ha de fer referència a un pla d'actuació d'un departament d'orientació en un IES, un CEPA, un CIFP, un CEE, un CEIP, un CEIPIESO, un CEIPIEEM o algun centre de règim especial, o al pla anual de treball en un equip d'orientació educativa (EOEP, EAP o equips específics). Aquest pla ha d'incloure un mínim de dotze programes d'intervenció psicopedagògics.
En l'especialitat de formació i orientació laboral, l'aspirant pot presentar la programació de qualsevol mòdul de qualsevol dels cicles formatius que actualment s'imparteixen en centres públics de les Illes Balears en què tengui competència docent.
En la resta d'especialitats, la programació didàctica ha d'anar adreçada a un curs d'educació secundària o batxillerat. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; l'adequació i la seqüenciació dels objectius específics de la matèria; la seqüència dels continguts; els mètodes pedagògics; la distribució del temps i l'espai; les activitats d'ampliació i de reforç; els criteris d'avaluació i de qualificació; els estàndards d'aprenentatge avaluables; els elements transversals tractats; els materials i recursos didàctics que s'han d'utilitzar; els procediments de suport i de recuperació; les estratègies i els procediments d'avaluació del procés d'ensenyament i aprenentatge; les activitats complementàries i extraescolars; la contribució de la matèria a l'adquisició de les competències clau, i les mesures d'atenció a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu.
En totes les especialitats d'idiomes moderns, la programació ha de ser redactada i defensada en l'idioma corresponent.
Cos de professors tècnics de formació professional
La programació didàctica s'ha de referir a un dels mòduls dels cicles formatius en el qual tengui atribució de competència docent l'especialitat a la qual s'opta en la família professional corresponent. No es pot realitzar la programació del mòdul de formació en centres de treball. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; els resultats d'aprenentatge; les competències professionals, personals i socials; els continguts; la metodologia; els criteris d'avaluació; els recursos materials, i les mesures per a l'atenció a la diversitat.
En l'especialitat de serveis a la comunitat, l'aspirant ha d'elegir entre presentar la programació d'un mòdul d'un cicle formatiu o un pla general d'actuació d'un EOEP o d'un EAP. Aquest pla s'ha de dividir, com a mínim, en dotze programes d'actuació que han de tenir la consideració d'unitats didàctiques.
Cos de professors d'escoles oficials d'idiomes
La programació didàctica s'ha de referir a un curs acadèmic d'un dels nivells dels idiomes impartits en les escoles oficials d'idiomes de les Illes Balears. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; els objectius i els continguts, generals i específics, que s'han d'assolir, amb especial referència als mínims exigibles; la distribució temporal dels continguts bàsics i de desenvolupament; la metodologia, els procediments, els criteris i els instruments d'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat; els procediments, els criteris i els instruments de qualificació per a la superació de cada curs o nivell; els materials i recursos didàctics que s'han d'utilitzar; les activitats complementàries i extraescolars, i les mesures per a l'atenció a la diversitat de les necessitats educatives de l'alumnat o a la diversitat de l'alumnat, si s'escau.
En totes les especialitats d'idiomes moderns, la programació ha de ser redactada i defensada en l'idioma corresponent.
Cos de professors de música i arts escèniques
La programació didàctica ha d'estar referida a una assignatura d'un dels quatre cursos dels ensenyaments elementals o d'un dels sis cursos dels ensenyaments professionals de Música o Dansa, segons l'especialitat convocada. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; els objectius, els continguts i els criteris d'avaluació que s'han d'assolir i la seva ordenació i distribució temporal; la metodologia, inclosos el repertori d'obres, les audicions o els recitals que els alumnes han de realitzar al llarg del curs; la bibliografia i els recursos didàctics que s'han d'utilitzar; els procediments i els instruments d'avaluació de l'aprenentatge; els criteris de qualificació per a la superació de l'assignatura i els criteris de promoció; les activitats complementàries, i les mesures per a l'atenció a la diversitat de les necessitats educatives de l'alumnat o a la diversitat de l'alumnat, si s'escau.
Cos de professors d'arts plàstiques i disseny
La programació ha d'estar referida a una assignatura dels estudis superiors de disseny o a un dels mòduls dels cicles formatius en el qual tengui atribució de competència docent l'especialitat a la qual s'opta en la família professional corresponent. No es pot realitzar la programació d'un mòdul de formació pràctica en empreses, estudis i tallers. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; els objectius; les competències; els continguts; la metodologia; els criteris d'avaluació; els recursos materials, i les mesures per a l'atenció a la diversitat de les necessitats educatives de l'alumnat o a la diversitat de l'alumnat, si s'escau.
Cos de mestres
En l'especialitat d'educació infantil, la programació ha d'anar adreçada al segon cicle d'educació infantil, ha d'incloure el desenvolupament dels tres àmbits d'experiència de l'etapa i no cal que es refereixi necessàriament a un curs acadèmic complet. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; l'adequació i la seqüenciació dels objectius generals de les àrees; la seqüència dels continguts; els mètodes pedagògics; els criteris d'avaluació; els procediments i les activitats de suport i d'ampliació; les estratègies i els procediments d'avaluació del procés d'ensenyament i aprenentatge, i les mesures d'atenció a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu.
En les especialitats d'educació primària, d'educació física, de música i d'anglès, la programació didàctica ha d'anar adreçada a un curs de l'etapa d'educació primària. Les programacions han d'incloure, com a mínim: una introducció; una contextualització; l'adequació i la seqüenciació dels objectius generals de les àrees; la seqüència dels continguts al llarg del curs; els mètodes pedagògics; la distribució de l'espai i el temps; les activitats d'ampliació i de reforç; els criteris d'avaluació i de qualificació; els estàndards d'aprenentatge avaluables; els elements transversals tractats; els materials i els recursos didàctics que s'han d'utilitzar; els procediments de suport i de recuperació; les estratègies i els procediments d'avaluació del procés d'ensenyament i aprenentatge; les activitats complementàries i extraescolars; la contribució de l'àrea a l'adquisició de les competències, i les mesures d'atenció a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu.
En l'especialitat d'anglès, la programació s'ha de redactar i defensar en aquest idioma.
En les especialitats de pedagogia terapèutica i audició i llenguatge, la programació ha de consistir en l'elaboració d'un pla d'actuació anual de l'equip de suport. El pla ha de tenir en compte les necessitats de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu, els criteris per a l'elaboració de les adaptacions curriculars individuals, l'organització del professorat de suport, i les actuacions entre els distints àmbits de treball: en relació amb el centre, en relació amb el professorat i en relació amb els alumnes amb adaptacions curriculars individuals. Aquest pla d'actuació ha de comprendre dotze actuacions diferenciades amb alumnes, les quals han de tenir la consideració d'unitats didàctiques.