Orientació Educativa

COS DE SECUNDÀRIA

0590018 - ORIENTACIÓ EDUCATIVA

Ordre d'1 de febrer de 1996 i suplement

- temari en PDF -

  1. Fonamentació psicològica i pedagògica del currículum. Aportacions de la psicologia i ciències de l'educació al disseny curricular en els seus diferents nivells.
  2. Les capacitats com a objectiu de l'educació. Els seus diferents aspectes: valor intrínsec, valor propedèutic, caràcter funcional en relació amb la vida quotidiana.
  3. Processos d'aprenentatge: condicionament, aprenentatge per observació, aprenentatges superiors, el processament de la informació, el paper de l'atenció i la memòria, les habilitats metacognitives.
  4. El procés d'ensenyament i aprenentatge com a procés de construcció i d'interacció: elements interpersonals i elements didàctics. El paper mediador del professor.
  5. Principis didàctics en el procés d'ensenyament i aprenentatge. Aprenentatge significatiu. El paper de les capacitats i coneixements previs. La personalització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  6. El desenvolupament en l'edat de l'educació infantil (I): desenvolupament social, motor i afectiu. Implicacions educatives.
  7. El desenvolupament en l'edat de l'educació infantil (II): llenguatge i comunicació; el pensament perceptor - motor. Implicacions educatives.
  8. El desenvolupament en l'edat de l'educació primària (I): desenvolupament social, motor i afectiu. Implicacions educatives.
  9. El desenvolupament en l'edat de l'educació primària (II): llenguatge i comunicació; el pensament concret. Implicacions educatives.
  10. El desenvolupament en l'edat de l'educació secundària (I): adolescència i joventut. Canvis que acompanyen la pubertat. Implicacions educatives.
  11. El desenvolupament en l'edat de l'educació secundària (II): desenvolupament cognitiu; el pensament formal abstracte. Implicacions educatives.
  12. Socialització i aprenentatge. L'escola com a institució socialitzadora: la transmissió en ella de pautes socials i valors. Tradició i patrimoni cultural a la transmissió educativa.
  13. La dimensió moral de l'educació. Actituds i valors morals a través de les àrees del currículum. L'educació del raonament i del judici moral.
  14. Educació per a la convivència i per a la pau. L'educació i el desenvolupament d'actituds cooperatives, democràtiques i cíviques.
  15. Educació per a la igualtat. Educació no discriminatòria. Eliminació de prejudicis sexistes i racistes a l’escola.
  16. Educació sexual i educació per a la salut. Prevenció de les drogodependències.
  17. La tutoria com a element de la funció docent. Funcions del tutor a primària i a secundària. Aportacions de la psicologia i de les ciències de l'educació al desenvolupament d'aquestes funcions.
  18. El procés de prendre decisions: com s'aprèn i com s'ensenya.
  19. La maduresa vocacional i el projecte de vida. Aportació de la psicologia i la pedagogia a aquesta maduresa i projecte, principalment en l'adolescència.
  20. Aspectes de la diversitat de condicions personals dels alumnes rellevants per a l'educació i l'aprenentatge: aptituds, motivació, estils cognitius, altres diferències individuals.
  21. L'orientació com a activitat educativa. Principis bàsics comuns als diferents models d'orientació educativa. Les seves tècniques més utilitzades.
  22. Presentació i desenvolupament d'un model concret d'orientació educativa, així com dels seus instruments i tècniques d'orientació.
  23. L'organització del sistema d'orientació i suport a Espanya a les diferents Administracions educatives.
  24. Funció assessora. Model d'intervenció.
  25. L'orientació a l’ educació secundària. Model d'intervenció i funcions.
  26. L'assessorament individualitzat als alumnes: principis generals, models i tècniques.
  27. Assessorament sobre itineraris educatius concordes amb les aptituds i motivació dels alumnes en l'educació secundària: optativitat. Modalitats de batxillerat, cicles de formació professional.
  28. L'orientació professional i els processos de presa de decisió vocacional. Maduresa vocacional, autoconeixement i elecció d'estudis i professions.
  29. Entrenament a la transició a la vida activa. Assessorament sobre estudis superiors en camps professionals concordes amb les aptituds, interessos i motivació dels alumnes.
  30. Ensenyament d'habilitats bàsiques i hàbits d'autonomia principalment amb alumnes amb dèficits o disfuncions.
  31. Programes d'ensenyar a pensar, d'aprendre: a aprendre principis comuns i panorama general.
  32. Presentació i desenvolupament d'algun programa concret d'intervenció per aprendre a pensar.
  33. Mètodes i tècniques de treball intel·lectual i el seu desenvolupament a primària i a secundària: principis generals i aplicació en àrees o àmbits específics.
  34. L'enfocament preventiu dels problemes escolars i d'aprenentatge. Grups de risc i recursos compensatoris.
  35. Anàlisi sistèmica de la institució escolar. L'escola com a sistema d'interaccions. L'enfocament sistèmic en la intervenció psicopedagògica: programes d'intervenció global.
  36. Relació de teoria i pràctica en l'educació. La investigació educativa. El professor com a investigador de la seva pròpia pràctica. Principis i mètodes de la investigació a l'acció.
  37. La pràctica educativa com a relació personal i com a pràctica tècnica i científica. La persona de l'educador, la tecnologia educativa i els mitjans didàctics.
  38. Principis i models generals d'avaluació en educació. Les seves finalitats i els seus tipus. L'avaluació en el procés educatiu i en la presa de decisions curriculars.
  39. Avaluació psicopedagògica: avaluació de la capacitat intel·lectual, de les aptituds bàsiques i d'altres característiques personals relacionades amb l'aprenentatge. Instruments i tècniques d'aquesta avaluació.
  40. Avaluació del procés d'ensenyament: avaluació dels projectes curriculars, de la programació, dels materials curriculars, de les activitats educatives, de l'organització escolar.
  41. Avaluació de l'aprenentatge: avaluació dels processos i dels resultats d'aprenentatge en els alumnes. Avaluació de la competència curricular.
  42. Experimentació i innovació educativa. Problemes i estratègies en la introducció i difusió d'innovacions educatives a l'escola.
  43. Dinàmica del grup classe. L'adaptació en medi escolar. Negociació de rols a l'aula.
  44. La construcció de la intel·ligència i de la personalitat en la interacció social: el paper dels companys en l’experiència educativa i en l'aprenentatge.
  45. El treball cooperatiu i la interacció social. Tècniques d'anàlisi i dinamització de grups.
  46. L'educació especial: del model del dèficit al de necessitats educatives especials. Principis generals de la intervenció educativa en aquestes necessitats.
  47. L'organització de l'educació especial: aules i centres específics; integració d'alumnes amb necessitats educatives especials a l'escola ordinària. Principis i mètodes de la integració escolar. Criteris d’escolarització.
  48. Organització i modes de treball a l'aula amb alumnes amb necessitats especials. Actuacions específiques amb aquests alumnes.
  49. Adaptacions curriculars: conceptes i principis generals. Adaptacions curriculars significatives per a alumnes amb necessitats educatives especials i les seves classes: accés al currículum; adaptacions metodològiques, en continguts, en avaluació.
  50. La diversificació curricular: aplicacions dels articles 23 i 37 de la LOGSE. Objectius, àrees, continguts i criteris d'avaluació a les diversificacions curriculars.
  51. Les persones amb retard mental: característiques del seu desenvolupament. Principis generals d'intervenció educativa i criteris per adaptar el currículum a aquests alumnes.
  52. Dèficits sensorials: els seus tipus i avaluació. Sistemes de comunicació amb alumnes cecs i sords.
  53. Intervenció educativa i adaptacions curriculars en alumnes cecs i amblíopes.
  54. Intervenció educativa i adaptacions curriculars en alumnes sords.
  55. L'autisme i les alteracions de la comunicació en la infantesa i l'adolescència. Intervenció educativa davant d’aquests problemes.
  56. Alteracions de comportament i conductes asocials en la infantesa. Programes de prevenció, intervenció i tractament davant de problemes de desenvolupament de la personalitat en l'educació infantil i primària.
  57. Alteracions de comportament i conductes asocials en l'adolescència. Programes de prevenció, intervenció i tractament davant de problemes de desenvolupament de la personalitat en l'educació secundària.
  58. Els alumnes amb disfuncions o dèficits motors. Barreres d'accés al currículum. Criteris per a l'adaptació curricular. Sistemes de comunicació alternativa.
  59. Diferents ritmes d'aprenentatge: Alumnes lents per aprendre. Intervenció educativa.
  60. Dificultats i problemes en l'adquisició del llenguatge parlat: intervenció educativa.
  61. Dificultats i problemes en l'adquisició del llenguatge escrit: intervenció educativa.
  62. Dificultats i problemes en els aspectes matemàtics bàsics i a les operacions elementals de càlcul: intervenció educativa.
  63. Dificultats i problemes en l'adquisició i ús dels instruments lògics i matemàtics del pensament formal abstracte en l'adolescència: intervenció educativa.
  64. Els alumnes superdotats. Possibilitats educatives que els ofereix el currículum en les diferents etapes. El treball educatiu amb aquests alumnes.
  65. Formació professional y preparació per a la transició a la vida activa en alumnes que no assoleixen els objectius de l’ensenyament obligatori. Programes de Garantia Social.
  66. El paper de la família en l’educació. Col·laboració de professors i pares en les distintes etapes educatives, principalment en l’educació infantil. Modes de treball amb els pares.
  67. La col·laboració de mestres i pares d’alumnes amb necessitats educatives especials. Programes educatius formals per realitzar a la llar.
  68. L’escola en el seu entorn: relació amb altres institucions socials, amb la ciutat. Peculiaritats de l’escola rural.

Totes les seus de l'STEI Intersindical i l'EFMD estan fent les adaptacions oportunes per tornar a l'activitat presencial amb les màximes garanties de seguretat, tan aviat com sigui possible.
Mentrestant continuem amb l'atenció telefòncia i a través de mitjans telemàtics.

ATENCIÓ DURANT LA VIGÈNCIA DEL RD 463/2020 (COVID19)

construyendo proceso creativo diseno grafico 23 2148101309