Volem programes de millora de l'aprenentatge i el rendiment (PMAR) a quart d'ESO

La implantació de la LOMCE condemna al fracàs escolar cada any desenes d’alumnes a cada centre de secundària

La substitució que fa la LOMCE dels programes de diversificació curricular de 3r i 4t d’ESO pels Programes de Millora de l’Aprenentatge i el Rendiment a 2n i 3r d’ESO té conseqüències catastròfiques.

Tant els programes antics de diversificació curricular com els nous de millora de l’aprenentatge i rendiment estaven o estan dissenyats per donar resposta a una tipologia d’alumnat que, sense necessitar adaptacions curriculars significatives, sí que s’aprofiten d’uns ensenyaments amb una metodologia específica. L’organització dels continguts i les activitats és diferent a la que es fa amb caràcter general però encaminada a assolir els mateixos objectius que la resta i a obtenir la titulació d’ESO. A dia d’avui, a cada centre d’ensenyament secundari de les Illes Balears, entre 10 i 30 alumnes de mitjana cursen aquests programes.

 Ara bé, mentre els programes de diversificació curricular s’oferien fins a quart d’ESO, els PMAR actuals s’ofereixen només fins a tercer d’ESO i els alumnes d’aquests programes han de cursar el quart d’ESO en un grup ordinari. Així, per tant, aquests alumnes es troben sotmesos a uns canvis metodològics al darrer curs de l’ESO que els impedeixen, en molts de casos, assolir els objectius i aprovar el curs. La LOMCE, en conseqüència, està condemnant molts d’alumnes a una via morta en els seus estudis i al fracàs escolar.

Així com passin els anys, si no es modifica l’article 27 de la llei educativa actual que regula els PMAR, la quantitat d’alumnes que es veuran condemnats al fracàs escolar anirà augmentant sense remei.

Des de l’STEI sempre hem exigit la retirada de la LOMCE pels seus efectes nocius sobre el sistema educatiu.

Ara, a més, posarem en marxa una campanya específica per aconseguir la implantació dels programes PMAR a quart d’ESO i arreglar, com més aviat millor, aquesta catàstrofe. Aquesta campanya s’adreçarà a tots els centres  d’Ensenyament Secundari de les Illes Balears i, a través de la confederació d’STEs, a tots els centres d’Ensenyament secundari de l’Estat Espanyol.

Farem arribar als centres un model de carta per exigir els PMAR a quart d’ESO. Els centres la podran completar i adequar segons la seva problemàtica específica referent a aquest tema i, una vegada emplenades, les entregarem totes als responsables polítics de Madrid perquè solucionin aquest desbarat amb extrema urgència.

Les mesures que reclamarem són, bàsicament, dues. Per una banda, un canvi legislatiu que permeti la implantació dels programes PMAR a quart d’ESO. I, per una altra, una dotació pressupostària suficient perquè aquests programes siguin factibles. També reclamarem aquests doblers a Madrid. No es pot consentir que l’expoli fiscal al qual Madrid ens té sotmesos condemni al fracàs escolar als alumnes de les nostres Illes.