dia int de la ninaEn els últims anys organitzacions com l’ONU i UNICEF estan posant l’accent en la necessitat de celebrar a nivell mundial el Dia de la Nina per tal de prendre consciència de la doble discriminació que pateixen en el món -per pertànyer a la infància i per raó de gènere. Són les nines les que es troben diàriament en situació de desavantatge i, com afirma l’ONU, “mereixen igualtat d’oportunitats per aconseguir un futur millor”.

És moment de parlar clar i dir que les nines no gaudeixen de tots drets que la infància té reconeguts, de lluitar per acabar amb aquesta desigualtat aportant el nostre granet d’arena des de tots els nivells. Volem traslladar la commemoració del Dia de la Nina a tots els sectors i espais: a les escoles, que han de ser un espai veritablement coeducatiu i segur (des del currículum fins els patis, passant pels banys i vestuaris); als centres de salut, posant l’èmfasi en la identificació de la violència que puguin patir a casa; als mitjans de comunicació, que han de difondre una imatge igualitària i no estereotipada (dibuixos animats, joguines, sèries…); a les grans empreses de moda, que aquí es posen l’etiqueta hipòcrita de “feministes” mentre que exploten a nines en països com ara Bangladesh; als cossos policials, que han de perseguir sense treva les màfies d’explotació sexual que actuen impunement traficant amb nines de països empobrits per dur-les a Europa; i, en definitiva, als governs de tots els estats, que han de vetllar perquè els drets de les nines es compleixin sense condicions ni condicionants.

Les nines encara avui en ple segle XXI pateixen problemes greus. Moltes encara troben obstacles en el moment d’entrar al món laboral i altres ni tan sols poden anar a l’escola, perquè a casa prefereixen brindar tot el suport al fill home en detriment de les filles, o perquè, més dramàticament, són víctimes de matrimonis forçats molt abans de complir els 18 anys. En algunes parts del món la vida d’una nina val tan poc que fins i tot es fan avortaments selectius quan se sap el gènere de la criatura.

Són necessàries, doncs, mesures per equilibrar la balança per la igualtat, canviant els estereotips de gènere perquè les nines tenguin les mateixes oportunitats. És ben curiós observar com les nines a partir dels 6 anys consideren que els nins són més propensos a ser brillants i més aptes per a tasques intel·ligents que elles mateixes, mentre que les estadístiques dels resultats escolars i universitaris diuen el contrari. Cal oferir-les oportunitats que els permetin desenvolupar-se a les àrees anomenades STEM (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). I això implica que cal que els donem l’ajuda i l’orientació vocacional necessàries perquè es dediquin a allò que realment els apassioni.

Tenim la responsabilitat d’empoderar les nostres nines i de difondre el paper fonamental que desenvolupen nines i dones joves que estan desafiant l’status quo a contracorrent i que, malgrat això, haurien de ser reconegudes com es mereixen. Entre moltes altres, són un exemple de lluita les activistes contra el canvi climàtic lidereses indígenes de l’Amazònia com ara Artemisa Barbosa Ribeiro, Militza Lízbeth Flaco Suira i María José Bejarano de Oliveira, o la sueca Greta Thunberg; i de la defensa de l’educació de les nines com la pakistanesa Malala Yousafzai.

 

L’Organización de Mujeres de la Confederación Intersindical i la Secretaria de la Dona de l’STEI Intersindical volen sumar-se a la celebració de l’11 d’octubre, donant suport a les nines de tot el món i exigir mesures específiques a tots els estats perquè es garanteixin els seus drets humans i, sobre tot, el seu dret a viure una vida plena i lliure de discriminació i violències.