Aquestes propostes pretenen aportar una sèrie de ”idees” susceptibles de ser aprofitades pel professorat d'aquest nivell, vers la celebració del 8 de març en els centres d'ensenyança.
L'objectiu és propiciar la reflexió en l'aula sobre la realitat del “sexisme” i les seves múltiples manifestacions en la nostra societat, moltes de les quals poden comportar cert grau de “violència” o “maltractament” cap al sexe femení. Per a ajudar als alumnes i alumnes a detectar-les i a ser crítics amb elles, proposem un debat entorn de dos preguntes motivadores, a les què aniran associades diverses activitats.

1a pregunta: QUÈ ÉS UNA ACTITUD SEXISTA? Entre tots i totes cercarem una definició consensuada amb l'orientació del professorat què pot aportar paraules clau (despreciar, ignorar, criticar, valorar prejutjant en raó del sexe...).

ACTIVITAT 1:
- Elaborar (en grups de 3 o 4) una llista d'idees preconcebudes sexistes (EX: les dones són dèbils, no estan preparades per a treballs durs, lleven el treball als homes...).
- Valorar com verdader o fals cada ítem del llistat anterior, en gran grup i trobar els percentatges separant al·lotes i al·lots.
- Es donen en sentit invers? Repetir l'exercici amb idees preconcebudes dels homes que també siguen “sexistes” (EX: els joves són tots uns bruts, no tenen sentiments) i comparar resultats.
- Debatre sobre les motivacions d’aquestes idees ( el pes de la tradició, els rols socials...) i extreu-re’n conclusions.

2a pregunta: Amb quins exemples ens trobam en la nostra vida quotidiana sobre actituds sexistes?

Es podrien trobar en molts àmbits però ens centrarem en dos: el llenguatge i els mitjans de comunicació.

ACTIVITAT 2:
Elaborar llistats amb adjectius comunament aplicats a al·lotes i al·lots, i valorar la imatge de cada sexe que roman en ells i les connotacions positives o negatives que transmeten (ex: al·lota: sensible, llesta, dolça, descarada / al·lot: segur, intel·ligent, dur, rebel).

Quines connotacions i significats tenen els adjectius “porca” i “cabró” que els i les jóvens utilitzen per a referir-se als seus col·legues?

ACTIVITAT 3:

- Reflexionar sobre el paper de la dona en els mitjans de comunicació (ignorada o absent en els espais “seriosos”, maltractada i humiliada en els d'entreteniment, silenciada, perquè es compten les coses des d'una visió masculina).

- Detectar casos d'aquest “maltractament” cap a la dona en la TV, per diversos motius: per presentar una imatge denigrant del sexe femení, per emprar la violència verbal cap a les dones amb desqualificacions generalitzades, per usar les dones com a reclam sexual per a augmentar audiència (ex: cròniques marcianes, tómbola...).

ACTIVITAT 4:
- En la publicitat abunden les dones reclam/objecte. També hi ha anuncis que mostren uns rols masculí i femení que perpetuen la discriminació. ex: el tipus dur, triomfador, cap de família admirat i servit per la seva dona que és mestressa de casa o treballadora sense ambicions.

- Recopilar per grups de 3 o 4 persones anuncis que contenguin imatges o missatges sexistes i exposar-los a la resta analitzant-los.

- Portar de casa anuncis de premsa o revistes que es destaquin per mostrar la dona com a objecte (ex: molt freqüents en els de tabac o alcohol).

- Analitzar els següents anuncis i detectar la “perversió” principal de cada un o l'estereotip “femení” que pretén destacar:
- OLIMPO: “En què es fixen primer les dones? En la corbata, en el cinturó o en la cartera?” [interés econòmic]
-ACERALIA: (una dona conduint un esportiu): “Ets tan fort i protector. em sent tan segura al teu costat... tant de bo els homes fossin com tu“ [necessitat d'un mascle protector]
-FRENADOL:: Una al·lota amaga a la seva amiga el medicament per a evitar que aquesta pugui acudir a una cita amb un jove que li agrada [enveja, maldat]
-BOCATTA: Una companya de treball li “tapa la boca” amb un bocata a una altra que està criticant a una tercera perquè “s'ha posat silicona” i se la imagina fent-li confesar que ha passat pel quiròfan en una màquina de tortura [xafardeig, frivolitat]
-REIG-MARTÍ: “Les nòrdiques estan de moda... perquè són calentes en el llit”; en al·lusió a una famosa model que apareix d'esquena [cosificación, objecte sexual]

ACTIVITAT 5:
Emprendre un debat a partir de la següent cita motivadora:
“Si Eva hagués escrit el Gènesis, com seria la primera nit d'amor del gènere humà?. Eva hagués començat per aclarir que ella no va nàixer de cap costella, ni va conéixer cap serp, ni va oferir pomes a ningú i que Déu mai no li va dir que pariràs amb dolor i el teu marit et dominarà. Que totes aquestes històries són pures mentides que Adam va contar a la premsa.”

(“De: “Patas arriba. La escuela del mundo al revés”. Eduardo Galeano. Ed. Siglo xxi)