WhatsApp Image 2025 03 31 at 12.00.53

 

 

 

Davant l’anunci per part del Ministeri de Joventut i Infància de la tramitació d'un Reial Decret destinat a establir estàndards mínims en l'atenció a infants i joves del sistema de justicia juvenil i del sistema de protecció de la infància i adolescència, els sindicats STEI Intersindical, CCOO i CSI-CSIF, així com el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de les Illes Balears i l’Associació Balear d’Integradors Socials, promovem una concentració en relació a aquesta iniciativa que ha de donar resposta a la necessitat d'homogeneïtzar els 17 models autonòmics existents, garantint una protecció adequada i equitativa per als gairebé 50.000 infants i adolescents sota tutela en règim d'acolliment residencial o en centres socioeducatius de justícia juvenil a l'estat espanyol.

 

El projecte legislatiu té com a objectiu regular ràtios mínimes de personal i places màximes per centres socioeductatius, així com promoure un model, tant per a l’àmbit d’intervenció de justicia juvenil com de protecció a la infància i l'adolescència, que erradiqui els denominats "macrocentres". En aquest sentit, es proposa al Ministeri i a totes les administracions amb competències al sector tota una sèrie de mesures que esperem que s'acabin incorporant al Reial decret i a totes les normatives autonòmiques. Entre elles destaquem:

  1. Promoure projectes socioeducatius integrals en els centres de justícia juvenil que se cenyeixin expressament a la Llei 5/2000 de responsabilitat penal del menor, especialment en l'atenció a les franges d'edat dels i les menors, l'adequació en la intervenció a les mesures judicials, la qualificació professional, així com a l'establiment de ràtios específiques per modalitat d'internament. 
  2. Ampliar i dotar de recursos suficients als programes d'acompanyament i transició a la vida adulta fins als 21 anys amb professionals socioeducatius.
  3. Establir estàndards de qualitat dels (serveis) centres de justícia juvenil i de protecció de la infància i adolescència, que els assemblin a nuclis familiars, tant en nombre de places, recursos humans, medis físics i econòmics.
  4. Crear recursos específics i especialitzats terapèutics o de trastorns de conducta i dotar de més recursos als centres d'alta intensitat socioeducativa existents.
  5. Garantir que els centres socioeducatius del sector de justícia juvenil i protecció de la infància i adolescència són espais que reprodueixen un entorn familiar de bon tracte i lliure de violència.
  6. Establir que els centres de primera acollida disposin com a màxim de 15 places, garantint la presència de personal especialitzat en la intervenció socioeducativa a través de les educadores i educadors socials i la d'equips interdisciplinaris de professionals del treball social, la psicologia i personal amb titulació d’integració social, etc., així com un temps màxim d'estada en aquesta mena de centres.
  7. Garantir que els centres d'acolliment residencial alberguin com a màxim 8 places per unitat de convivència.
  8. Delimitar en el temps els centres d'emergència.
  9. Les inspeccions dels serveis de justícia juvenil i protecció de la infància i adolescència vetllaran tant per la correcta i adequada atenció socioeducativa de les persones menors d’edat, com pel compliment de les condicions establertes en el contracte de gestió, en el cas que així sigui, de les entitats privades que gestionin el servei, especialment de les referides a les condicions laborals de les treballadores i els treballadors. Les inspeccions seran habituals i generaran un informe semestral de caràcter públic que reculli les definicions i incompliments detectats i les mesures implementades. Demanem la no externalització dels recursos.
  10. Garantir que es respectaran les funcions i llocs de treball establerts pel conveni sectorial d'aplicació dels qui exerceixin tasques de suport a l'atenció social i educativa. En cap cas i en cap modalitat de centre, tant de l’àmbit de justícia juvenil com de protecció de la infància i adolescència, es contemplarà la possibilitat que menys de dos professionals d'atenció directa estiguin presencialment en el recurs.
  11. Garantir que l'organització laboral dels centres d'acolliment residencial i dels centres socioeducatius de justícia juvenil afavoriran i possibilitaran la continuïtat i estabilitat del personal d'atenció directa, així com la conciliació de la vida personal i laboral i la prevenció dels riscos laborals de les persones treballadores.

Aquest avanç legislatiu pot representar un primer pas significatiu, però hem d'anar més enllà. Per això, reivindicam una reforma integral que prioritzi el benestar de la infància, adolescència i joventut i, molt especialment, la seguretat de les persones treballadores, evitant que tragèdies com la de Badajoz tornin a ocórrer. La protecció de les persones menors d’edat i la dignificació dels serveis socials no poden continuar sent postergades. És imperatiu que totes les administracions assumeixin la seva responsabilitat i treballin de manera coordinada per garantir un sistema de protecció sòlid, just i eficaç. Per això, ens concentrarem aquest 1r d'abril, i ho feim de forma conjunta a tot l'Estat.

El canvi profund en el sistema de justicia juvenil i de protecció de la infància i adolescència, que garanteixi tant els drets de les persones menors d’edat com la seguretat i dignitat laboral i econòmica de les i els professionals que treballen en aquest àmbit, no pot esperar més.

Serveis públics dignes!

Ni una treballadora més en perill!

Ni una agressió més!

Prou de retallades i externalització!