Fer balanç de l’Acord Marc a l’equador de la legislatura

Després d’una legislatura prèvia que convé més oblidar, l’any 2015 va ser any d’eleccions autonòmiques i locals i el 2019 h0 tornarà a ser. És per això que el 2017, equador de la legislatura, és un curs de balanç i de retrospectiva però també d'avanç. Continuar sempre endavant amb la mirada fixa posada a la carretera, però sense deixar d’ullar els retrovisors de tant en tant. Què hem aconseguit, on som i què podem fer per millorar la situació amb vista als dos anys que queden de legislatura. A l’STEI tenim molt clar que aquesta feina no serà sense el vostre ajut que aconseguirem fer-la, així que, endavant les atxes!

Gràcies a la signatura de l'Acord hem aconseguit

  • Els funcionaris i els interins tornam a cobrar els sexennis de manera actualitzada, un cop eliminada la congelació del reconeixement de nous sexennis d’ençà de juny del 2012. Cal que recordem, a més, que els interins cobren els 5 sexennis, igual que els funcionaris, gràcies a un contenciós guanyat per l’STEI Intersindical. Una mesura que es va poder avançar al setembre de 2016, i no al gener de 2017 com estipulava l’Acord Marc.
  • Se’ns ha abonat de manera íntegra el cobrament de la paga extra de Nadal de l’any 2012, que va ser suprimit per un Reial Decret estatal de juliol del 2012.
  • Han disminuït les ràtios de la LOMQE. Amb les noves ràtios, les classes d’infantil són de 20 alumnes (i un 10% més per necessitats d’escolarització), a primària de 25 (i un 10% més per necessitats d’escolarització), a secundària de 30 (i un 10% més per necessitats d’escolarització) a batxillerat de 35 (i un 10% més per necessitats d’escolarització) i a distància de 60. L’aplicació de l’Acord Marc ha permès al llarg dels dos darrers cursos escolars actuar de manera efectiva, a partir de 4t curs d’educació infantil el primer any, i a 5è curs d’educació infantil aquest darrer curs escolar, en aquells centres amb aules que presentaven xifres de ràtios elevades.
  • Això ha redundat positivament en la contractació de personal, ja que ha permès un major nombre de contractacions tant el curs passat com enguany. Es pot parlar de prop de 800 vacants, sense comptar les substitucions temporals i de la substitució immediata de les baixes amb la inclusió de nous supòsits que agilitzen la substitució del professorat absent.
  • En la mateixa línia, enguany, a més, s’han convocat 256 places d’oposicions que garantiran un major nombre de professionals estables a la nostra comunitat. Tot i això, l’oferta final que s’ha pogut oferir ha estat del tot insuficient, a causa de les limitacions imposades per la taxa de reposició que depèn del Ministeri d’Administracions Públiques estatal.
  • El curs passat els professors de secundària i altres cossos deixaren de fer 20 h lectives i passaren a fer-ne 19, un fet que afecta positivament la nostra tasca com a ensenyants i permet la contractació de més professorat.
  • Valoram, en darrer terme, la inversió feta per Conselleria, que ha investit només al primer any 10,5 milions d’euros. Això equival al total que es va investir durant tota la legislatura Bauzá. Al marge d’això, emperò, entenem que, a Mallorca, nuclis com ara Campos, Manacor, Alcúdia, Manacor, Sa Pobla, Santanyí, Alcúdia, Marratxí o el centre de Palma i d’altres com Selva, necessiten d’una major inversió en aquest mateix sentit.
  • A Menorca, la dotació econòmica va ser en aquest sentit totalment insuficient. D’aquesta manera, certs projectes no s’han pogut dur a terme i encara resten a l’espera al CEIP Pintor Torrent, l’IES Joan Ramis, l’IES Pasqual Calbó, el Conservatori Professional de Música o l’Escola d’Adults de Maó.
  • Pel que fa a les Pitiüses, des de l’STEI ja donarem la nostra opinió mitjançant les consideracions que férem al pla d’infraestructures. La previsió fins al 2023 es fa a massa llarga termini perquè el dèficit d’infraestructures a Eivissa és prou seriós per actuar-hi més ràpidament. És especialment clamorós el cas de la construcció del nou IES al municipi d’Eivissa (Vila). I quant a primària, el CEIP de Ses Planes, a Sant Josep, tot just ara es presenta el projecte, quan ja hauria d’estar en funcionament a hores d’ara. Tot això redunda, evidentment, molt negativament sobre les ràtios dels centres que és del que més es queixen habitualment els mestres i professors a l’arxipèlag pitiús.
  • L’Acord marc recollia, també, altres mesures d’un àmbit no estrictament laboral, que s’han duit a terme, com va ser la derogació del TIL, o la supressió de la Llei de símbols de la legislatura de José Ramón Bauzá.
  • Per a aquest curs escolar hi ha dues mesures de l’Acord Marc que s’han d’implementar: la primera és el cobrament dels complements de tutoria i de cap de departament a partir del setembre de 2017 —tot i que es cobrarà amb efectes retroactius d’ençà de gener del 2018—; i per al 2018 també el pagament dels mesos de juliol i agost als funcionaris interins que han fet feina més de cinc mesos i mig.

Malgrat tots aquests avenços...

  • Segons l’Acord Marc, enguany els professors de secundària havien de tornar a les 18 h lectives; però des de la Direcció General de Planificació aquest punt de l’Acord no s’ha respectat. El tall s’ha continuat fent a 19 h, amb un incompliment manifest de l’Acord Marc. Enguany es preveia que es comptaria a 18 h per professor a l’hora de fer les quotes de l’ensenyament secundari, del professorat tècnic de FP i dels ensenyaments de règim especial, i no a partir de 19 h com s’ha acabat fent. El tall per 18 h hauria suposat la necessitat de contractar 300 nous mestres i professors.
  • Tampoc no s’ha respectat el compromís de l’Acord de reduir 3 h lectives als majors de 55 anys a secundària; un punt que tal com recull l’Acord, s’havia de negociar al llarg de l’any 2016! Això és una línia vermella que l’STEI no pot acceptar de cap de les maneres.
  • Pel que fa a riscos laborals, un dels punts de l’Acord recollia la creació del Servei de Prevenció de Riscs Laborals a l’àmbit de educatiu per a cada una de les illes; un altre qüestió que no s’ha tirat endavant.
  • Quant a la llengua catalana, l’Acord Marc comprometia la Conselleria a consensuar un model lingüístic i escolar respectuós amb el Decret de Mínims partint del català com a llengua vehicular bàsica amb l’objectiu d’aconseguir idèntiques competències comunicatives al final de l’etapa escolar per part dels alumnes tant en la llengua pròpia com en castellà. És necessari que això no quedi en paper banyat i es faci efectiu el seu compliment.

... per això, des de l'STEI concloem que:

  • S’han complert dos anys de legislatura i dos anys d’ençà de la signatura de l’Acord Marc entre Conselleria i els sindicats, una fita per a l’STEI molt important, ja que va permetre començar a posar el punt i final al conflicte educatiu de la legislatura anterior, i anar revertint les retallades que el sector educatiu havia patit al llarg dels darrers anys.
  • Exigir una previsió econòmica de 1000 milions d’€ compromesos en el món educatiu per tal de poder realitat totes aquestes demandes que reclamam i que encara han d’arribar.
  • Hem arribat a l’equador de la legislatura. Però des de l’STEI volem recordar que tot acord se signa per complir-se i denunciam que la Conselleria, tot incomplint-lo, de facto, se’n surt, perquè no compleix amb la paraula donada i signada davant els dos sindicats.