El dimecres 21 de maig va tenir lloc un comitè d'educació extraordinari sol·licitat per l'STEI per tractar el tema de les noves instruccions per auxiliars tècnics educatius pel curs 2025/2026.
Vàrem manifestar el nostre desacord amb el fet que s’incloguin dins les instruccions per personal ATE funcions que consideram sanitàries.
Existeixen dos documents de referència dels centres educatius que afecten a tot el personal i són:
- Instrucció 22/2024 – Atenció de la salut als centres educatius.
- Protocol de comunicació i atenció dels infants/joves amb problemes de salut crònics als centres educatius.
A aquests documents s’especifica: “Les actuacions de vigilància, control i acompanyament les ha d’assumir el personal del centre educatiu.” (no és tasca exclusiva de l’ATE).
Han assistit al Comitè una metgessa de Pediatria i una infermera de CoorEducaSalut i en Pep Luna del SICE, s'ha acordat suprimir el punt d’insulina.
El punt de botó gàstric han reconegut que no està regulat (no existeix legislació i per tant tampoc obligació), així com tampoc és funció d'ATE altres dispositius enterals.
Has de saber que és necessari:
- La família hagi autoritzat formalment el personal (qualsevol) del centre per fer-les.
- Hi hagi una indicació explícita des de sanitat que aquestes actuacions poden fer-se al centre.
- S’hagi rebut la formació pertinent, si escau, per part dels professionals sanitaris de referència.
El centre s’ha de coordinar cada vegada que comença un alumne amb malaltia greu i cada vegada que comença una ATE nova al centre, també per les substitucions, per a dur a terme la formació específica per atendre cada infant, amb l’equip de pediatria o infermeria del centre de salut, i si cal, programar formació específica per als professionals implicats (docents, ATE, etc.). Això inclou les actuacions en l’activitat ordinària i també en sortides escolars (on també s’ha de comunicar la necessitat d’assistència sanitària amb 10 dies d’antelació al servei CoorEducaSalut.
S’està fent feina per tenir el personal el més format possible amb la promoció, prevenció i tractament de la salut en el context educatiu, encara que tenim la problemàtica de temps de contractació i horari laboral, que moltes vegades ens dificulta poder accedir a formació, estan oberts a oferir la formació als centres de manera conjunta amb el personal docent i a estudiar propostes.
Volem agrair a totes les persones que heu participat contestat al qüestionari que us passarem, ja que ens ha servit molt per poder argumentar amb dades la situació que vivim als centres.
Una atenció de qualitat no es pot basar en la voluntarietat i amb assumir responsabilitats que no pertoquen, s'ha de respectar el dret de l'infant.
Qualsevol dubte estarem disponibles.








