El CEIB demana modificacions substancials del decret d'admissió d'alumnes

L’STEI-i demana a la Conselleria d’Educació una modificació substancial del decret d’admissió d’alumnes per avançar cap una educació compromesa amb la integració social, que eviti la segregació de l’alumnat i els guetos escolars.

El Consell Escolar de Balears ha aprovat un conjunt de propostes de modificació del Projecte de Decret d’admissió d’alumnes elaborat per la Conselleria d’Educació del Govern Balear. Des de l’STEI-i creiem que es tracta d’un projecte que continua, en gran mesura, amb la filosofia del Decret aprovat pel Govern anterior. Per això entenem que cal una modificació substancial per avançar cap una educació compromesa amb la integració social, que eviti la segregació de l’alumnat i els guetos escolars.

Els objectius de les propostes aprovades són els següents:

  • Garantir una distribució més equitativa de l’alumnat entre els centres públics i els privats concertats, revertint l’actual situació de fractura social que es dóna en el nostre sistema educatiu.
  • Implicar les administracions i la comunitat educativa amb mecanismes de participació i supervisió dels processos d’escolarització.
  • Establir principis i criteris d’admissió d’alumnat no discriminatoris, compensadors de les desigualtats i que afavoreixin una escola inclusiva i arrelada al seu entorn.

Del conjunt de les propostes podem destacar les següents:

  • En primer lloc, caldria disposar d’un informe sobre l’escolarització als centres sostinguts amb fons públics per poder analitzar les conseqüències i els possibles impactes del model d’escolarització vigent i les modificacions proposades.
  • La Conselleria d’Educació i Cultura ha de garantir la proporcionalitat d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu que hagin de ser escolaritzats en cadascun dels centres sostinguts amb fons públics. Es determinarà en cada zona educativa, prèvia consulta als Consells Escolars Insulars, un percentatge màxim d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu en centres públics i centres privats concertats.
  • S’ha d’establir amb caràcter general una reserva de tres llocs escolars per grup a l'educació infantil, a l'educació primària i a l'educació secundària obligatòria. Aquestes places es mantindran reservades tot el curs si no són ocupades per alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
  • Únicament es podrà autoritzar un increment de fins a un 10% del nombre màxim d’alumnes per aula per tal d’atendre les necessitats immediates d’escolarització i amb la finalitat de distribuir equitativament l’alumnat d’incorporació tardana entre tot tipus de centres aquest alumnat.
  • Establir les comissions d'escolarització necessàries (almenys una per cada illa). Aquestes comissions es mantindran actives durant tot el curs i estaran integrades, almenys, per representants de l’Administració educativa, de l’Administració local, dels pares i mares designats per les seves organitzacions més representatives, del professorat designat per les organitzacions sindicals més representatives dels centres públics i privats, dels equips directius dels centres públics, dels titulars dels centres concertats i dels Equips d’Orientació. La Conselleria d’Educació regularà les seves funcions i competències. En tot cas, s’encarregaran de la supervisió general del procés, intervindran en l’adjudicació de les places de l’alumnat amb necessitats educatives especials i l’alumnat d’incorporació tardana.
  • S’han d’establir mesures per els centres educatius on es doni un elevat percentatge d’alumnat amb necessitats de compensació o amb necessitats específiques de suport educatiu; entre d’altres establir percentatges màxims per aula i centre de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. Els centres que superin aquestes xifres per la seva situació generada anteriorment, rebran recursos extraordinaris fins assolir aquest objectiu.
  • Pel que fa al Barem es proposa que la puntuació per domicili real de l’alumne i l’existència de germans matriculats al centre sol·licitat siguin els elements fonamentals que determinin l’adjudicació de la plaça escolar; el lloc de treball dels pares valdrà la meitat que el domicili i es proposa un tractament diferenciat per a les famílies nombroses a l'apartat de la renta de la unitat familiar.
Palma, 29 de febrer de 2008