Programa de Reutilització de llibres de text

En relació a la Proposta de Programa de reutilització de llibres de text presentat per  la Conselleria d’Educació, l'STEI-i ha manifestat al Consell Escolar de les Illes Balears diverses crítiques i consideracions, majoritàriament recollides a l’informe final del CEIB.

En relació a la Proposta de Programa de reutilització de llibres de text presentat per  la Conselleria d’Educació, l'STEI-i ha manifestat al Consell Escolar de les Illes Balears diverses crítiques i consideracions, majoritàriament recollides a l’informe final del CEIB. Des de la consideració positiva de la idea de la reutilització del llibres de text, tant per raons de sostenibilitat,  solidaritat i cohesió social, volem manifestar el següent:

  • Des de l’STEI-i consideram que les dates en què s’està tramitant la present Ordre no són adequades i que la seva aprovació a finals d’aquest curs 2007/08 tindrà conseqüències negatives en la seva aplicació, ja que la informació als centres ha començat a arribar el mes de maig, el procés de posada en marxa coincideix amb tota la càrrega de treball de coordinació i de tràmit administratiu de final de curs i resultarà molt complicat informar i implicar les famílies en aquest moment de l’any.
  • Una vegada més els equips docents i les direccions dels centres que s’adhereixin al Programa de Reutilització, han d'assumir una forta càrrega de feina sense comptar amb els recursos necessaris. L'Administració ha de dotar els centres docents, públics i privats concertats, d'infantil i primària de personal d’administració i serveis. Hi ha d'haver un compromís seriós, no una declaració d'intencions. Aquesta situació comença a ser insostenible.
  • Així mateix,  manifestam els nostres dubtes sobre la viabilitat d'aquesta proposta a tots els centres públics de les Illes Balears, perquè allà on ja s'ha dut a terme segurament se donaven unes condicions propícies, però no tots els centres compten amb les mateixes realitats, la qual cosa ens fa pensar que serà de molt difícil execució en determinats contexts. Davant d’aquesta situació es recomana que durant el proper curs es posi en marxa de forma experimental als centres que s’hi vulguin adherir, tant públics com privats-concertats. 
  • El Programa de Reutilització s’hauria d’aplicar a l’educació bàsica: educació primària i educació secundària obligatòria
  • Tot i que aquesta norma recull la voluntarietat d’oferta per part dels centres privats concertats, de cara el futur es podria contemplar l’obligatorietat sempre que aquesta qüestió quedi fixada en  els concerts educatius.
  • Dubtam de l’eficàcia en els resultats del Programa de Reutilització en el primer cicle d’educació primària excepte en el cas que les editorials adeqüin els llibres de text a la nova realitat que promou aquest programa. Així mateix s’ha de preveure que hi ha centres que treballen per projectes i no s’han de trobar discriminats en les aportacions de les administracions públiques.
  • Cal que els Ajuntaments s’impliquin en el programa  per tal de contribuir a la gratuïtat de l’ensenyament obligatori.
  • Per acabar,  voldríem fer una reflexió sobre el valor educatiu dels llibres de text i les seves limitacions. Sense negar aquest valor, i tenint en compte que poden facilitar la tasca del professorat, poden representar un obstacle per un aprenentatge crític i actiu en establir itineraris curriculars predeterminats, difícils d’adaptar a la diversitat de l’alumnat. Per altra banda tendeixen generalment a presentar el saber fragmentat per àrees quan l’enfocament orientat a l’adquisició de competències hauria de ser interdisciplinari i global.

Edelmiro Fernández, representant de l’STEI-i al Consell Escolar de les Illes Balears