COS DE MESTRES
0597MU - MÚSICA
Ordre de 9 de setembre de 1993
BOE de 21 de setembre
- La música com a llenguatge i com a mitjà d'expressió. Valor formatiu de la música. Percepció i expressió. Importància de l'educació musical en l'educació primària. El currículum d'educació musical en la concreció d’unitats didàctiques globalitzades.
- La melodia en l'educació musical. Interval, línia melòdica, frase melòdica. Reconeixement de la melodia. Tonalitat, modalitat i transport de cançons. Harmonització de cançons i d'obres instrumentals. Recursos didàctics per treballar a l'aula.
- La modulació. Procediments i exemples de la seva mecànica. Funció expressiva. Recursos didàctics per treballar a l'aula.
- L'harmonia en l'educació musical. Acord, tipus d'acord, inversions. El seu origen. Cadències principals. Recursos didàctics per treballar a l'aula.
- La textura: tipus. La textura en la instrumentació de cançons i en obres musicals. La forma. Anàlisi formal de cançons. Principals formes musicals.
- L'educació musical a través del ritme. Ritme lliure, rítmic i mètric. Ritme i llenguatge. Ritme i moviment. Ritme i execució instrumental. Polirítmia. Petites formes rítmiques: anàlisi i improvisació. Intervenció educativa.
- Corrents pedagògico-musicals del segle XX. Anàlisi i projecció en l'ed. musical escolar.
- La música com a part del desenvolupament integral de l’infant. Fonaments psicopedagògics de l'educació musical. Desenvolupament musical i ensenyament de la música.
- L'activitat musical en l'ed. psicomotriu: coordinació general i praxi, alteracions d'es-quema i ajust corporal, trastorns de l'orientació temporal i espacial. Aportacions interdisciplinàries al camp de l'educació psicomotriu, prenent com a base l'activitat musical.
- L'activitat musical com a compensadora de les desigualtats educatives. Principis bàsics d'intervenció. L’educació musical en l’àmbit de les deficiències auditives. Tècniques de sensibilització vibràtil. Estimulació i resposta. Aportacions interdisciplinaris per treballar les desigualtats educatives partint de l'activitat musical.
- Funcionalitat de la lectura i escriptura musical. Representacions gràfiques i gestuals no convencionals. Grafies convencionals. Objectius, continguts i recursos didàctics.
- El joc com a activitat d'ensenyament i aprenentatge en l'educació musical. Criteris de classificació i selecció de repertori. Aportacions i possibilitats del joc en les activitats que es relacionen amb l'educació vocal, instrumental i de moviment i dansa.
- El cos i el moviment com a mitjans d'expressió musical. La relaxació: tècniques necessàries per a l'activitat musical vocal, instrumental i de moviment. La dansa en l'educació musical.
- La improvisació com a forma d'expressió musical lliure i espontània. La improvisació com a procediment compositiu. Recursos didàctics per a la producció musical a l'aula. Creativitat i improvisació.
- La cançó i la seva influència en el procés ed. musical. Les intencions comunicatives del cant. El cant coral en els diferents cicles educatius: cant monofònic, homofònic i polifònic. Criteris de selecció del repertori escolar. Metodologia i recursos didàctics en el procés d'ensenyament i aprenentatge d'una cançó. Principis bàsics de la direcció coral.
- La dramatització com a joc musical coordinador dels diferents tipus d'expressió. Dramatització de cançons infantils i populars. Criteris per a la selecció de cançons dramatitzables. Participació i improvisació instrumental en la dramatització.
- El desenvolupament de la veu com a instrument d'expressió musical. Metodologia i recursos didàctics de la tècnica vocal: respiració, articulació, entonació, ressonància. La tessitura vocal a l’educació primària. La veu del professor de música: importància de la seva cura i manteniment.
- Els instruments musicals escolars. Famílies d'instruments. El cos com a instrument. Agrupacions instrumentals. Instruments de la música actual. Instruments de construcció pròpia. Ús de l'electrònica i informàtica musical.
- La pràctica instrumental. Criteris de selecció i sistematització del repertori instrumental a l’ed. primària. Objectius i continguts de l'activitat instrumental a l'aula. Metodologia i recursos didàctics en el procés d'ensenyament i aprenentatge d'una peça instrumental.
- La discriminació auditiva. Recursos didàctics d'exploració i investigació sonora. El desenvolupament de la percepció auditiva: alçada, duració, intensitat, timbre i forma. Tècniques i mètodes.
- L'audició musical: la seva didàctica. Desenvolupament de la comprensió auditiva a primària. Objectius, continguts i activitats. Programació d'audicions per a l'alumnat d’ed. primària.
- Sociologia de la música. Relació música- societat. Funció social de la música. L'entorn sociocultural i la seva influència en el desenvolupament de la sensibilitat musical. La música al món d'avui. Música i consum. Aportacions i possibilitats dels mitjans audiovisuals en el desenvolupament de la percepció i apreciació musical.
- Grans períodes de la història de la música: des dels orígens fins al barroc. Característiques generals. Selecció de fragments musicals per a l'alumnat d’educació primària.
- Grans períodes de la història de la música: la música en el classicisme, en el romanticisme i en el segle XX. Característiques generals. Selecció de fragments musicals per a l'alumnat d’educació primària.
- La música com a expressió cultural dels pobles. La música ètnica. El folklore i les seves aplicacions didàctiques. Selecció de fragments musicals per a l'alumnat d’ed. primària.