La LOMCE , una llei contra el professorat (Augusto Serrano Olmedo, membre del Secretariat d’STEs)

Gran part del professorat i de la comunitat educativa considera que les modificacions legals que presenta el projecte de la LOMCE no serviran per a millorar la qualitat de l'ensenyament. Més aviat el contrari, estam convençuts que les conseqüències de la seva aplicació seran desastroses per a la formació i l'educació dels nostres joves i per al conjunt de la societat, ja que es tracta d'aplicar les receptes neoliberals amb els ingredients més retrògrads, com la segregació i les revàlides, i s’acaba amb el que queda de gestió democràtica i de participació en els centres educatius, mentre es potencia, al mateix temps, l'ensenyament privat, que, juntament amb l'Església catòlica, seran les grans beneficiades d'aquesta Llei.

La LOMCE modifica l'actual normativa, la LOE, i encara que no es proposa modificar cap article entre el 91 i el 106 de la LOE, que parlen de les funcions del professorat, la formació, l'avaluació, entre d’altres, introdueix un punt, el 66, molt important per al professorat, per la perillositat que suposa per a les seves condicions de treball i la viabilitat del concurs general de trasllats. Segons aquest article, el director -que passa a ser un gerent / cap de personal omnipotent- podrà seleccionar el professorat del seu centre.

El director podrà disposar del claustre al seu gust: podrà seleccionar el professorat interí que treballi en el seu centre, i triarà, -en funció de les necessitats del centre que ell defineix, d'entre totes les persones que formin part de les llistes d'interins, mentre es deixen de banda tots els criteris d'antiguitat i altres mèrits, que ara es tenen en compte.

El professorat amb destinació definitiva també es veurà afectat per la mateixa mesura, ja que el director podrà configurar "el seu" claustre amb el professorat que millor s'adapti al projecte específic de centre, que ell mateix dissenya, un fet que suposaria trasllats forçosos perquè arribin altres persones seleccionades pel director per al "seu" projecte. Recordem que la LOMCE diu que els centres es podran especialitzar; es recull que "El projecte educatiu de qualitat suposarà l'especialització dels centres docents, que podrà comprendre, entre d’altres, actuacions tendents a l'especialització curricular, a l'excel·lència, a la formació docent, a la millora del rendiment escolar, a l'atenció de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu, o l'aportació de recursos didàctics a plataformes digitals compartides."

És molt senzill endevinar quins centres s'especialitzaran en l'excel·lència i quins en l’atenció a l'alumnat amb necessitats, i l'Administració potenciarà aquesta especialització. Amb l'especialització es farà més senzill administrativament prescindir del professorat que no “s’adeqüi" al nou perfil, o que pugui crear problemes pels seus plantejaments o reivindicacions. Cal dir també que el director participarà en l'avaluació del professorat del seu centre: si algun professor o professora li és incòmode, en té prou en avaluar-lo de manera negativa, cosa que afectarà la seva vida professional i, segons pretén el MEC, als seus complements salarials.

Pel que fa al professorat interí, se’l vol precaritzar encara més; aquest col·lectiu no apareix en el projecte LOMCE, tot i que veim com en diferents comunitats autònomes s’intenta imposar la rotació en els llocs de treball, que posa fi a l'experiència com a mèrit per seguir fent feina. Per als STES i per a l’STEI, l'estabilitat en el lloc de feina també és un factor que dóna qualitat al sistema educatiu, i per això reivindicam aquesta estabilitat com a part de la millora del sistema educatiu i rebutjam amb rotunditat que el director pugui seleccionar aquest professorat sense respectar els criteris establerts.

I tot sota la premissa que en el Preàmbul de la LOMCE s'afirma que tindrem un Estatut de la Funció Pública Docent, "en què es resoldran els aspectes bàsics de la figura essencial del procés de transformació i millora del sistema educatiu, els professors i mestres, les condicions de treball i la carrera professional no han estat modificades per la LOMCE ", cosa que no és certa sinó falsa, ja que les noves competències del director van clarament contra els drets laborals del professorat. I el Sr. Wert, amb l’incompliment reiterat de les seves pròpies promeses, no presenta el seu projecte d'Estatut, ja que sap que és lesiu per als interessos del professorat i que contribuiria a l'activació de la mobilització contra les seves polítiques i en contra la LOMCE.

La mobilització en defensa de l'escola pública i dels drets del professorat continua i ha de seguir fins a acabar amb aquestes polítiques neoliberals, polítiques que, en definitiva, el que persegueixen és la privatització de l'ensenyament.

 

Augusto Serrano Olmedo, membre del Secretariat d’STEs-Intersindical