Esborrany de Decret de llengües estrangeres a la Mesa Sectorial

Mesa sectorial d'11 de febrer

De les al·legacions que l’STEI va presentar al registre de la Direcció General de Personal Docent el passat dilluns dia 8 de febrer, la Conselleria ha acceptat i, per tant, incorporarà en el Decret per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres algunes de les que us explicam a continuació:

  • Una menció explícita al Decret de mínims i a la seva plena aplicació i vigència dins el redactat del Decret. Aquest punt s’ha recollit al preàmbul del Decret i, també, en la nova redacció de l’article 2.3. Per altra banda, a petició de l’STEI, en l'àmbit d'una Mesa tècnica, és constituirà un grup de feina per a l'estudi i la posada en marxa de mesures per a la reactivació de l'ensenyament del català.
  • El model lingüístic escolar, tal com es recull a l'Acord marc signat amb la Conselleria i ratificat per majoria sindical, es tractarà i es negociarà en l'àmbit de la Mesa Sectorial d'Educació.
  • Totes aquelles persones que imparteixen alguna àrea dins el programa de les Seccions europees, ho podran seguir fent amb la nova proposta de Decret.
  • El requisit per a poder impartir una àrea no lingüística en una llengua estrangera a l’etapa de primària serà el B2; per a l’ensenyament a secundaria serà el C1. L’exigència d’aquest requisit, però, estarà en funció de la matèria que s’ha d’impartir en una llengua estrangera i no del cos al qual pertany aquella àrea curricular.
  • A l’etapa d’infantil no es podrà començar a aplicar l’ensenyament d’una àrea no lingüística en anglès. Això es podrà fer a partir de l’etapa de primària.
  • Hi haurà un pla específic de suport a l’ensenyament d’una llengua estrangera amb uns criteris generals establerts per la Conselleria d’Educació, amb la posada en marxa de grups reduïts, desdoblaments, auxiliars de conversa a tots els centres, etc.
  • En relació a aquells aspectes en què el Decret aplicava mesures pròpies de la LOMCE, la Conselleria s’ha compromès a incorporar en el redactat que l’aprovació del projecte lingüístic, d’acord amb els criteris pedagògics marcats pels docents, anirà a càrrec del claustre i del consell escolar del centre.
  • La Conselleria no ha donat cap tipus de resposta a la petició que des de l'STEI s'havia fet per a l'obertura d’un borsí a l’àmbit autonòmic d’auxiliars de conversa, amb l’objectiu de pal·liar els possibles desistiments que es produeixin a la borsa del Ministeri d’Educació.
  • En dissenyar les quotes pel nombre d’unitats dels centres escolars, cada escola i institut disposarà d’un borsí horari de coordinacions que el propi centre assignarà a cada una de les coordinacions de què vulgui disposar (de normalització lingüística, de competència comunicativa en llengües estrangeres, d’activitats extraescolars, TIC...).
  • Tots aquells docents que en aquest moment imparteixen una matèria no lingüística en llengua estrangera amb un B2 o ja estan habilitats, ho podran seguir fent. La moratòria per a l’obtenció del C1 serà de 6anys, a partir del curs 2016-2017. Els requisits per al professorat que participa en el programa del British Council seran els mateixos que els de la resta de docents.
  • Hem tornat a reclamar un pla específic de suport a l’anglès, amb desdoblaments, grups reduïts, com la millor opció per a fomentar d’una manera efectiva el seu aprenentatge, tal com recomanen la majoria d’experts. Ens sembla una mesura molt més adient que la impartició d’una àrea no lingüística en una llengua estrangera.
  • Des de l'STEI havíem demanat que el Decret no contemplàs la possibilitat de poder impartir una segona àrea no lingüística en una llengua estrangera. Per part de la Conselleria, no s'ha acceptat aquesta petició. L'STEI també havia sol·licitat que la possibilitat d'impartir una àrea no lingüística en una llengua estrangera es fes a partir del segon cicle de primària, amb la intenció d'haver pogut consolidar en els cursos anteriors un bon aprenentatge de la llengua estrangera.
  • Hem reclamat la incorporació d’un nou apartat, en el qual la Conselleria d’Educació ha de facilitar l’obtenció dels certificats oficials de llengües estrangeres amb referència als nivells establerts pel Marc Europeu Comú de Referència (MECR) al professorat, amb l’impuls de programes i actuacions adients.
  • L’STEI valora de manera positiva que el nou redactat del Decret s’aproxima més a les nostres demandes que el primer esborrany, i demana seguir la negociació d’aquesta normativa en l’àmbit de la Mesa Sectorial d’Educació, amb independència del que passi al Consell Escolar de les Illes Balears.