LOMLOE, llums i ombres

Lomloe llums i ombres instagram

Com va ser la conferència de dia 11 de desembre

El passat 13 de novembre la presidenta del Govern de les Illes Balears, Margalida Prohens, i el conseller d’Educació i Universitats, Antoni Vera, varen presentar els resultats de l’anàlisi i propostes per a la millora de sistema educatiu i els currículums LOMLOE d’educació infantil, educació primària, ESO i batxillerat de les Illes, elaborat pel grup per a l’Anàlisi i la Millora del Sistema Educatiu de les Illes Balears.

“Ha arribat l’hora de tornar posar els coneixements i els continguts en el centre de l’Educació i recuperar la investigació de l’excel·lència i la cultura de l’esforç com a valors del sistema educatiu”, manifestà la presidenta.

Després de l’anàlisi de les dades,el grup d’experts ha concretat un total de 87 propostes de millora, que han de servir de guia per al disseny dels nous currículums que la Conselleria d’Educació i Universitats presentarà un cop estiguin enllestits. L’objectiu és que els nous currículums es puguin aplicar a partir del curs 2025-2026.

La Conselleria d’Educació i Universitats va decidir la creació d’un grup d’especialistes perquè analitzàs la situació del sistema educatiu a les Illes davant els mals resultats dels alumnes a les darreres proves PISA.

Algunes de les conclusions de l’Anàlisi fan referència a l’augment de les hores de matemàtiques a primària i secundària, també l’increment de les àrees instrumentals o la reducció de les matèries de lliure configuració. En una paraula, més instrumentals i més coneixements.

Malgrat els avenços de la LOMLOE en aspectes com la supressió de les revàlides, la recuperació de l’educació infantil com a etapa educativa des dels zero anys o la devolució de les competències sostretes als claustres i als consells escolars dels centres, hi ha algunes ombres que amanecen el seu futur.

Amb la perspectiva que donen uns anys d’implantació, alguns analistes alerten que un dels perills reals dels currículums de la LOMLOE és la devaluació dels continguts (humanitats, ciència, arts). Hi ha una maniobra global a tot Occident, orquestrada pels poders econòmics, que pretén imposar les competències bàsiques a còpia de devaluar el saber.

La lluita de l’STEI Intersindical és vetllar perquè les lleis educatives, tant si són d’àmbit estatal com autonòmic, assegurin l’accés al coneixement i la cultura de tot l’alumnat, amb independència del seu origen i condició, cosa que no es dona amb la LOMLOE sobretot a l’escola pública.

A aquest fet cal afegir una privatització creixent del sistema educatiu de les Illes, amb la pretesa “universalització” del cicle 0-3.

Les darreres dades posen de manifest un malestar cada cop més gran de professorat amb la tasca docent, per motius com excés de burocràcia, ràtios elevades, criteris d’avaluació cada cop més complexos i un disseny curricular sotmès a canvis continus. Avui mateix, dia 21 de novembre, hem sabut que el nombre de baixes entre professorat ha augmentat un 150% en sis anys per motius diversos.

Per tot això, consideram que és oportú encetar un debat sobre qualsevol qüestió que afecta l’educació i la tasca docent, com ha fet l’STEI Intersindical des dels inicis, que sempre ha defensat un model d’escola pública al servei del país.