Avui migdia el sindicat ha presentat al·legacions a l'esborrany de protocol per a la fase 2 de la desescalada a l'àmbit educatiu, que la Conselleria té previst aprovar la setmana entrant.
Al·legacions de l’STEI Intersindical a l’esborrany de Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca per la qual s’aprova el Protocol per a la fase II del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears
Com a consideracions prèvies i com al·legació inicial, des de l’STEI Intersindical manifestam que ni l’Ordre SND/399/2020 ni l’Ordre SND/414/2020 permeten la reanudació de l’activitat educativa presencial. Només fan referència a les mesures per a les altres activitats del centre, com són les de neteja i les tasques administratives i organitzatives de preparació per a la transició a la “nova normalitat”.
Cap de les disposicions que ha adoptat el Ministeri de Sanitat en les successives ordres ha contradit, sobretot perquè no ha estat habilitat per a fer-ho, allò disposat a l’article 9 del Reial Decret 463/2020 pel qual es declara l’estat d’alarma; sinó que ha desplegat les mesures previstes en l’article 10 del Reial Decret esmentat, a qui el propi article habilita a fer-ho.
Per tant, qualsevol interpretació diferent no té encaix jurídic i, de fet, el propi ministre de Sanitat –que és qui dicta aquestes ordres – va afirmar en la roda de premsa del passat 15 de maig que la redacció actual del Reial Decret d’alarma en cap cas permet el retorn a l’activitat educativa presencial.
Per altra banda, pensam que aquest esborrany és una mala pràctica, si se’ns permet l’expressió; ja que es basa en una Ordre Ministerial que no està publicada, i no sabem ni nosaltres ni la pròpia Conselleria d’Educació el seu contingut. Per tant, desconeixem què dirà i quin és el marge de maniobra en què es mou tot aquest protocol.
El segon «fet» relatat no és exacte: el Reial Decret-llei 7/2020 no estableix la interrupció de les activitats lectives presencials sinó que en l’exposició del RDL constata que algunes administracions ja han acordat el tancament de centres i adopta (article 10) mesures per adaptar el calendari escolar a aquesta circumstància. Recordem que tot això és anterior a la declaració de l’estat d’alarma, que va succeir l’endemà.
Obvia el document l’impacte jurídic que suposa el RD 463/2020 i en especial el seu article 9. Cal incloure-ho i adequar-hi el document. Aquesta omissió sembla interessada per esquivar la previsió taxativa i inequívoca de l’article 9, ratificat pel propi ministre de Sanitat en la seva compareixença pública de dia 15 de maig en una pregunta explícita al respecte.
Annex I
Al·legació primera a l’annex I.Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
Des de l’STEI Intersindical consideram que no té gaire sentit quan a l’inici, en el Marc general, en el punt 4, es parla de “refer el vincle educatiu i acadèmic...”. Ens volen fer creure que unes intervencions puntuals, limitades a un màxim de 5 persones de col·lectius especialment sensibles durant un espai de temps comprès entre el 27 de maig i el 19 de juny, pugui assolir aquest objectiu tan ambiciós.
Al·legació segona a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
A l’apartat 2 de l’Annex I, com a criteri general, reiteram el que per part de l’STEI Intersindical hem manifestat a la Mesa Sectorial d’Educació: les classes presencials s’han de reprendre el mes de setembre i ara cal seguir amb l’ensenyament en línia, i dedicar tots els esforços a la preparació del proper curs escolar.
Al·legació tercera a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
Al primer punt de l’apartat 2, suprimir “amb caràcter general”, ja que la Resolució hauria d’establir que els centres educatius no s’han de reobrir durant la Fase II.
Al·legació quarta a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
Suprimir el que ve a continuació: “No obstant això...” fins al final; per tant, l’eliminació de tot aquest apartat.
Al·legació cinquena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
Des de l’STEI Intersindical seguim defensant i reclamant que el conseller d’Educació és competent per ordenar que tots els centres de 0-3 restin tancats. Per tant, la decisió és de l’administració educativa i no consta que l’hagi delegada en cap altra administració ni que hi hagi perdut aital competència. En aquest sentit, el propi Govern ja va acordar dia 13 de març -abans de l’estat d’alarma- el tancament de tots els centres educatius. El Govern no dubtava gens aleshores de la seva plena competència per acordar el tancament de tots els centres educatius, independentment de la titularitat. Tot això sense perjudici de les disposicions encara més restrictives que marca l’article 9 del RD 463/2020.
Al·legació sisena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
A la pàgina 7, en el punt 2, on parla de reprendre les activitats als centres de 0-3 anys privats o de titularitat municipal, ens agradaria aclarir què passa amb els centres que són de titularitat del Govern de les Illes Balears però que pertanyen a la xarxa d’escoletes d’algun Ajuntament. Pretén el govern que obrin aquests centres o no?
Al·legació vuitena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
En el punt següent de la pàgina 7, quan parla de criteris d’incorporació i de que els centres establiran criteris en funció de variables quan hi hagi més sol·licituds que places, creim que hauria de ser la Conselleria d’Educació qui marcàs unes pautes. Si no es fa així, cada centre pot optar per l’aplicació de variabilitats diferents, encara que es doni preferència a les situacions marcades a la Resolució.
Al·legació novena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
En el primer apartat de la pàgina 8, no entenem que es doni una competència als equips directius a l’hora d’organitzar les tutories individuals segons la demanda que no caldria, ja que se suposa que cada grup d’alumnes té el seu tutor o tutora.
Al·legació desena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
Qüestionam que els centres educatius siguin competents “en controlar la salut dels seus alumnes”, tal com figura a la pàgina 8, ja que aquesta és una responsabilitat de les famílies i dels tutors i dels centres de salut.
Al·legació onzena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
A la pàgina 9 es limiten les hores de permanència del professorat en els centres per a fer les tutories presencials, sense que es determini el nombre màxim d’hores per dia.
Al·legació dotzena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
En aquest annex I hi ha algunes redaccions ambigües que demanen un aclariment. Per exemple quan a la pàgina 6 esmenta “els alumnes vulnerables per a la COVID-19”, voldríem saber si fa referència a alumnes que han viscut dins un entorn afectat directament per aquesta malaltia o si el confinament decretat per mor de la pandèmia els ha afectat en major grau que altres, tant en l’aspecte emocional com en el socioeducatiu.
I pel que fa al tema de la tutoria de matèria, que apareix a la pàgina 7, com es pot diferenciar aquesta tutoria d’una activitat lectiva curricular?
Al·legació tretzena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
Com a consideració general a aquest annex I, pel que fa al professorat, des de l’STEI Intersindical reiteram que totes aquelles qüestions que suposin el seu retorn presencial a les aules, ja sigui en la Fase 2 o en la resta de Fases, a més dels protocols sanitaris pertinents, s’ha de negociar l’abast, les instruccions organitzatives i els criteris a tenir en compte a les seves Meses respectives. I que no s’ha de delegar la interpretació i la fixació dels criteris només als equips directius, sinó que hi ha de participar el claustre de professorat.
Al·legació catorzena a l’annex I. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
Diu el document proposat que les activitats «lectives» «estant sotmès a limitacions». Aquesta afirmació no és correcta: les activitats que no estan permeses són les educatives, totes. Totes les activitats que preveu el document són de caràcter educatiu i així queda palès en els currículums de Primària o Secundària, el fet que el pla d’acció tutorial tingui una pacticipació activa del departament d’orientació i que sigui participat i supervisat pel claustre i la CCP. Qualsevol acció proposada, per tant, és educativa, no permesa per l’article 9 del RD 463/2020, encara vigent.
Annex II
Annex II
Al·legació primera a l’annex II: Pautes per al correcte ús material de protecció individual en relació a l’alerta per COVID-19
Respecte dels equips de protecció individual (EPI), com puguin ser guants, mascaretes, pantalles facials, peücs d’un sol ús, etc, s’hauria d’afegir que els EPI als centres educatius públics els aportarà la Conselleria de Salut.
En aquest sentit es fa aquesta al·legació, perquè quedi clar que cap centre públic els ha de comprar i així evitar confusions dins el maremagnum d’informació que sobre el tema hi ha hagut des del principi.
Annex III
Al·legació primera a l’annex III: Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears
S’hauria de fer una referència del temps en que està actiu el SARD-COVID-2 sobre el paper i altres superfícies, tenint com a base l’estudi que n’ha fet el Ministeri de Sanitat.
Al·legació segona a l’annex III: Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears
Se cita el text de la pàgina 5: 2. Mesures distanciament físic.
“Per evitar aglomeracions, les famílies només podran entrar a l’edifici escolar en cas de necessitat o indicacions del professorat, personal no docent o equip directiu, complint les mesures de prevenció i higiene.”
S’hauria de posar un cartell a fora del centre informant que les famílies no podran accedir als centres i si ho fan serà en cas excepcional.
Al·legació tercera a l’annex III: Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears
Es cita el text de la pàgina 12. 2. Mesures distanciament físic
“Per evitar aglomeracions, les famílies només podran entrar a l’edifici escolar en cas de necessitat o indicacions del professorat, personal no docent o equip directiu, complint les mesures de prevenció i higiene.”
S’hauria de posar un cartell a fora del centre informant que les famílies no podran accedir als centres i si ho fan serà en cas excepcional.
Al·legació quarta a l’annex III: Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears
En tot el document expressa que els EPI d’un sol ús ja emprats i llançats a les escombraries s’han de tractar com una fracció de rebuig d’origen domèstic.
Aleshores es planteja, si el personal de neteja ha rebut informació i formació de com tractar-los per preservar la salut pròpia. I es proposa que la rebi abans de posar-se a treballar amb aquesta responsabilitat.
Annex IV
Al·legació primera a l’annex IV: Pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius per casos de COVID-19
Es planteja que tot el document sigui revisat per corregir les faltes d’ortografia i expressió gramatical que hi ha.
Al·legació segona a l’annex IV: Pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius per casos de COVID-19
Se cita el text de la pàg. 6. Quant al personal de neteja.
“Es realitzarà la neteja i desinfecció dels útils de treball, inclosos els carros. La roba de protecció i els estris es rentaran i desinfectaran segons els protocols establerts aquest efecte en funció de la mena de tasca de neteja realitzada per el/la treballador/a. Les peces tèxtils es rentaran de manera mecànica a 60/90 °C. En cap cas, es pot efectuar la rentada en els domicilis particulars”
En aquest sentit, s’hauria d’especificar on queda mentrestant aquesta roba. Qui i com es porta a fer net. A quin lloc es porta per fer-la neta. Qui va a recollir-la i qui la distribueix.
Al·legació tercera a l’annex IV: Pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius per casos de COVID-19
Pàg. 6. Quant al personal de neteja.
Respecte del personal de neteja, no fa referència sobre ”formació i informació” al respecte de com netejar, els productes com s’han d’utilitzar i la seva protecció personal.
S’hi hauria de contemplar dins aquest apartat, tenint en compte que la formació i informació és la mesura preventiva més poderosa que hi ha en matèria de prevenció de riscos laborals. S’hi hauria d’indicar, també, qui és el responsable d’impartir i formar el personal de neteja dels centres educatius públics.
Pel que fa als centres privats concertats, el responsable d’aquesta formació ha de ser el Servei de Prevenció de cada empresa.
Al·legació quarta a l’annex IV: Pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius per casos de COVID-19
Hi ha disparitat de personal de neteja als centres públic; per una banda als CEIP la neteja va a càrrec dels ajuntaments i no se sap si el seu personal estarà format per desenvolupar les tasques de neteja i desinfecció com cal; i, per l’altra banda, de la neteja dels IES s’encarreguen els centres a través de personal propi o amb empreses contractades per aquesta funció.
L’al·legació va en el sentit que per a millor procedir i garantir la neteja com cal en aquestes circumstàncies, hi hauria d’haver un òrgan públic que coordinàs la neteja de tots els centres públics.
Al·legació quinta a l’annex IV: Pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius per casos de COVID-19
A la pàgina 6: Pautes per la neteja i desinfecció del centres quan hi hagi un cas de COVID19:
Parla i no queda molt clar, si per la neteja i desinfecció en casos probables o confirmats s’han d’utilitzar els desinfectants domèstics recomanats o viricides autoritzats, el que implica contractar una empresa especialitzada. Aleshores, diu que es “recomana” contractar una empresa i que no ho faci el personal de neteja.
L’al·legació aniria en el sentit que, en lloc de ser una recomanació, sigui obligatori contractar una empresa especialitzada per fer-ho en el cas esmentat.
En el cas dels centres privats concertats, els responsables en seran els titulars dels centres.
Annex V
Al·legació primera a l’annex V: Protocol de vigilància i d’actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l’alumnat del centre
A la pàgina 2 indica que l’adult que estigui al despatx/sala habilitat pels casos de COVID-19, assistint al menor, es posarà una “màscara quirúrgica”, en cas que no es pugui garantir una distància mínima de 2 metres amb l’alumne (0-6 anys, problemes d’autonomia…) també es posarà una pantalla de protecció facial i guants.
L’al·legació va en sentit que la màscara que usi l’adult, per fer aquesta tasca, no ha de ser la quirúrgica, ja que aquest tipus de màscara no ofereix protecció a la persona que haurà d’estar amb el menor. La màscara quirúrgica només ofereix protecció, si qui l’usa està contagiat, d’aquesta manera evita contagiar els altres, no ofereix protecció a qui no hi està contagiat. Per aquest casos, les màscares que s’han d’usar són les “màscares FPP2”.
Annex VI
Al·legació primera a l’annex VI. Protocol de vigilància i d’actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius
Es proposa revisar les faltes d’ortografia i expressió gramatical que hi ha al llarg del document.
Al·legació segona a l’annex VI. Protocol de vigilància i d’actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius
Respecte de l’informe que emet el SPP o PREVIS sobre el treballadors TES: en el casos en els quals el treballador avaluat no hi estigui d’acord, s'ha de poder recórrer o tenir una segona valoració. També ho ha de recórrer, quan el docent afectat aporta nova documentació sobre el seu estat de salut. Aleshores, al document s’ha d’establir un procediment per poder-ho fer i garantir la seva seguretat.
Per altra banda, i mentre no tengui una segona valoració o resposta al recurs no s’haurà d’incorporar al lloc de feina, per així protegir la seva salut i la de terceres persones.
Al·legació tercera a l’annex VI. Protocol de vigilància i d’actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius
Al·legació quant al “canal de comunicació”; en el sentit que n’estableix un amb els centres educatius, aleshores també hauria de fer referència a un “canal de comunicació” entre els delegats de prevenció de riscos laborals dels docents i el SPP. D’aquesta manera s’incrementaria la cooperació per la lluita contra el COVID-19, pel fet que els dubtes dels informes que emeten i altres relacionats, els professorat les consulta amb els seus delegats de prevenció de riscos laborals i aquests no tenen tota la informació necessària per a resoldre’ls.
Al·legació quarta a l’annex VI. Protocol de vigilància i d’actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius
Se cita el text de la pàgina 3. “El/La treballador/a que debuta amb símptomes compatibles d’aquesta malaltia durant la jornada escolar, ha d’evitar, en el possible, passar per zones del centre on hi hagi concurrència de professors, personal no docent o alumnes.”
L’al·legació va en el sentit que es prevegin al centre unes vies d'evacuació, per les quals puguin transitar les persones que a la feina presentin símptomes COVID-19, de camí cap a la sala/despatx habilitat o en el camí seguit per abandonar el centre, amb la finalitat de reforçar la seguretat per evitar altres contagis.
Al·legació cinquena a l’annex VI. Protocol de vigilància i d’actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius
Se cita el text de la pàgina 4: Coordinació d’activitats empresarials. Fa referència a l’art 24.2 de la LLPRL 31/1995.
“D’acord amb el que disposa el punt 2 de l’art. 24 de la LPRL, el titular del centre haurà de realitzar les actuacions necessàries per a garantir a tot el personal que desenvolupi les tasques en el centre educatiu, d’acord a les mesures preventives establertes en aquest informe, així com garantir que disposin del material de protecció individual (mascaretes, guants...) inclosos en aquest informe.”
L’al·legació es fa perquè en el text de l’art. 24.2 de LLPRL no diu exactament això, sinó que cita que: “L'empresari titular de centre de treball adoptarà les mesures necessàries perquè aquells altres empresaris que desenvolupin activitats en el seu centre de treball rebin la informació i les instruccions adequades, en relació amb els riscos existents en el centre de treball i amb les mesures de protecció i prevenció corresponents, així com sobre les mesures d'emergència a aplicar, per al seu trasllat als seus respectius treballadors”
Entenem que es vol fer responsable als equips directius d’una cosa que la LLPRL deixa a l’empresari titular del centre; que, per una banda, seria la Conselleria d’educació als IES i, per l’altra, els ajuntaments als CEIP.
No consideram que siguin els equips directius que hagin de carregar amb el mandat que la Llei de Prevenció de Riscos Laborals reserva als empresari titulars dels centres de treball, ja que la LLPRL no té aquesta voluntat i, per tant, s’ha de canviar aquesta responsabilitat; o en tot cas no s’han de fer al·lusions a que és la LLPRL qui vol que els equips directius siguin els responsables de tot el que passi respecte del COVID-19 dins els centres educatius.
Annex VII
Al·legació primera a l’annex VII: Qüestionari de salut incorporació persones treballadores (COVID-19)
Respecte del punt 2: Nota informativa del qüestionari.
Diu que el qüestionari s’ha de lliurar primer de tot “presencialment” a l’empresa, en aquest cas serà al centre educatiu/equips directius, i en cas que no es pugui fer s’ha de realitzar per unes altres vies.
L’al·legació va en el sentit que el qüestionari de salut té informació que no té perquè saber l’equip directiu i, per tant, no li correspon a l’equip directiu carregar amb aquesta responsabilitat. Aleshores, es proposa que el qüestionari de salut es lliuri al Servei de Prevenció de Riscos Laborals de la Conselleria d’Educació. I, per tant, el qüestionari de salut sigui lliurat telemàticament al Servei de Prevenció de Riscos Laborals de la Conselleria d’Educació, per garantir així la confidencialitat que la LLPRL sobre les dades de salut contempla.
En el cas dels centres provats concertats, l’enquesta s’hauria d’enviar al Servei de Prevenció de cada un dels centres.
Al·legació segona a l’annex VII: Qüestionari de salut incorporació persones treballadores (COVID-19)
Respecte del punt 3: Nota informativa del qüestionari
El formulari de contacte, al qual diu fa referència que ha de lliurar l’empresari si hi ha una resposta “SÍ” al qüestionari. Al·legam el mateix que en el primer punt, per tant proposam que el formulari de contacte estigui a disposició al web de Direcció General de Personal Docent de la Conselleria d’Educació, perquè hi pugui accedir qualsevol docent afectat per un “SÍ” en el qüestionari.
Proposam que s’articulin els canals telemàtics per lliurar els qüestionaris i el formulari de contacte, sense que cap d’aquest documents hagin de passar per mans dels equips directius.
Respecte de les respostes que pugui donar als respecte el Servei de Prevenció Propi de la Conselleria d’Educació i als serveis subcontractats han de ser sempre per escrit, d’aquesta manera el professorat tendrà clara les indicacions o podrà fer l'ús que en decideixi.
Al·legacions finals
Com a consideracions generals al conjunt de la Resolució, l’STEI reclama un pla públic de conciliació de la vida familiar i laboral, amb mesures com el permís retribuït per als pares i mares. Per aquest motiu, cal que les empreses negociïn amb els representants dels treballadors mesures de conciliació com la flexibilització de jornades, entre d’altres.
Exigim al Govern de les Illes Balears i al de l’Estat els recursos materials i de personal adients per a dur a terme un pla de suport per a tot l’alumnat, especialment el que es troba en situació de major vulnerabilitat educativa. En aquest sentit, calen pressuposts addicionals per la via d’una transferència de l’Estat a les Comunitats autònomes.
Reiteram que la majoria dels esforços s’haurien de focalitzar en la preparació del proper curs. Les activitats de reforç educatiu previstes per al mes de juliol, consistents en un còmput total de 24 hores per grup, són mesures pal·liatives d’una eficàcia limitada. Per això, consideram que seria convenient un pla més general amb la intervenció de les distintes Administracions educatives amb finalitats lúdiques i emocionals, i amb contacte amb espais oberts i naturals.
L’STEI Intersindical manifesta la seva voluntat negociadora i propositiva per a tot aquest període, amb l’objectiu d’intentar recuperar el màxim de normalitat escolar i per a fer front als reptes principals del nostre sistema educatiu, amb un pla per millorar l’èxit escolar i reduir l’abandonament escolar, entre d’altres.
Finalment, reclamam la negociació integral del Pla autonòmic per la reactivació i la transformació econòmica i social de les Illes Balears en tots aquells aspectes que indirectament o directa afecten l’educació.
STEI Intersindical
Palma, 22 de maig de 2020