Dia 5 d’octubre se celebra el Dia Mundial del i la Docent i enguany volem visibilitzar la importància que té aquesta tasca per a la societat i la infantesa. Una professió històricament feminitzada, sobretot en les primeres etapes de l’ensenyament.

D’acord amb les dades del darrer Informe del Consell Escolar de l’Estat, en el curs 2022-2023 la presència relativa de dones en el professorat que imparteix Ensenyaments de Règim General, fou major que el dels homes, sobretot en els nivells d’Educació Infantil i Primària (84,1%) i Educació Especial (83,3%). Pel que fa a educació secundària la proporció de dones va ser del 59,8%.

Les dades indiquen que, en les etapes inicials, són sobretot les dones les encarregades de posar les bases d’un bon aprenentatge i desenvolupament. Així i tot, especialment les nostres companyes de l’etapa 0-3, aquestes professionals pateixen una situació de precarietat laboral, amb sous que no es corresponen a la seva formació i responsabilitat i contractes parcials; tot això, sense comptar amb les dobles jornades laborals que les dones realitzen tenint en compte la tasca de cures que desenvolupen a la seva vida personal.

És per això que pel dia del personal docent volem reivindicar la importància d’unes condicions laborals i salaris dignes pel desenvolupament de la professió, i també que les millores i canvis en l’àmbit professional es facin des d’una perspectiva feminista.

En aquest dia, també cal agrair la mirada coeducativa que moltes docents aporten i implementen a les escoles: una tasca imprescindible des dels centres i institucions per construir una educació lliure d’androcentrisme i masclisme; així com formar l’alumnat en unes relacions justes basades en la igualtat i el respecte.

Els i les docents són pilars fonamentals en qualsevol societat. Des de l’educació primària fins a nivells superior, són els responsables de formar les noves generacions. No és exagerat dir que el futur d’una societat depèn, en gran manera, de la qualitat del professorat. 

La pedagoga i geògrafa menorquina Pilar Benejam reflexionava sobre el paper de l’escola en la societat i les seves estructures, així com de les possibilitats (de viure, de funcionar…) que ofereix el coneixement de l’entorn, proper i global. Deia: “L’escola no és només una institució de la democràcia, sinó també la seva condició de possibilitat. No hi ha democràcia sense els coneixements que permeten entendre el món”.

Per acabar, ens afegim a la campanya Estatal de la confederació dels STEs amb el lema “Per la pública! Cream escola”.

Cartell 5O